
Geschreven door Peter Renders
In mijn vorige blog gaf ik enkele tips waarmee een rapportage echt gelezen wordt. Maar wat neem je inhoudelijk zoal op in een managementrapportage? Lees snel verder en je komt erachter hoe jouw organisatie er écht voor staat.
“Hoe gaat het nu echt met mijn bedrijf?”
In de huidige tijd is het erg belangrijk om goed inzicht te verkrijgen in de gezondheid van jouw organisatie. Het banksaldo kan een indicatie geven, maar deze factor geeft allerminst een totaalbeeld van de totale positie. Ik krijg wel eens de vraag: ‘Maar hoe gaat het nu echt met mijn bedrijf?’, of ‘Hoe doe ik het tegenover branchegenoten?’.
Een goede managementrapportage is als een dashboard: het verschaft inzicht en kan ondersteuning bieden bij het maken van beslissingen. Je creëert als het ware een cockpit waar je jouw organisatie mee kunt aan- en bijsturen. Wanneer dit na afloop resulteert in het feit dat je weet welke besluiten genomen moeten worden, dan is er sprake van inzicht in het reilen en zeilen van jouw organisatie. Heb je dit niet? Kijk dan kritisch naar de inhoud en ga dit herzien. Ik hoor je zeggen: ‘Maar hoe pak ik deze herziening aan?’.
Formuleer voor jouw organisatie voor de lange termijn een kwalitatieve strategische doelstelling en specificeer deze vervolgens in subdoelen. Je geeft hier dus aan wát je wilt bereiken. Vervolgens ga je uiteenzetten hoe je dat hoofddoel wilt bereiken: ‘welke middelen ga je inzetten?’
Maak het vervolgens meetbaar door middel van indicatoren en maak een actieplan: ‘wie moet het realiseren en wanneer?’
Door het meetbaar te maken kun je ook toetsen of je op de juiste koers ligt om de strategische doelstelling te behalen.
“Moet ik NOW terugbetalen?”
Je kunt een rapportage nodig hebben om de lange termijn te bewaken, maar ook een voor de korte termijn, rekening houdend met de omstandigheden waarin jouw organisatie zich bevindt. Op dit moment is het wellicht interessant om te weten: ‘hoeveel NOW heb ik tot nu toe ontvangen en klopt dit met mijn huidige cijfers?’. Zo niet, ‘wat moet ik dan terugbetalen?’, of ‘hoeveel krijg ik nog?’.
Het is per branche en per organisatie verschillend wat je belangrijk vindt. Het kan ook op ieder moment verschillen welk inzicht je precies wil verkrijgen uit je rapportage.
Iedere organisatie heeft een eigen strategie en eigen doelstellingen. Dit vormt de basis om te kunnen bepalen wat voor jou op welk moment belangrijk is en om te weten hoe het gaat. Ken jij jouw kengetallen (financieel en niet-financieel) om te weten hoe jij er voor staat?
Zorg voor een dynamische rapportage die op zijn tijd bij te stellen is op basis van nieuwe inzichten die verkregen worden. Hierdoor blijf je actief bezig om jouw inzicht te verbeteren en nog strakker de organisatie aan te kunnen sturen.
Wij helpen je graag om de doelstellingen meetbaar te maken, maar zorgen ook voor de tools om daadwerkelijk de resultaten te kunnen meten en jouw organisatie te tillen naar een hoger niveau.