
Geschreven door Mark van der Linden RV
In een MKB-onderneming draait de business vaak om de ondernemer zelf, eventueel aangevuld met zijn of haar team. Dat maakt de verkoop van een dergelijke onderneming wezenlijk anders dan die van een grotere organisatie, zoals een beursgenoteerde onderneming. In deze blog neem ik je mee in een verkooptraject, aan de hand van tien essentiële stappen. Uiteraard omvat het proces meer dan alleen deze stappen – bij interesse neem ik je daar graag verder in mee. Tip: begin op tijd!
Deze stap bevat een aantal fundamentele vragen:
Wanneer je besluit je onderneming te verkopen, is het belangrijk om voorbereid te zijn:
Samen brengen we de genormaliseerde verdiencapaciteit en kasstromen in kaart. Op basis van prognoses bekijken we de toekomstige mogelijkheden van de onderneming.
Stap 4: Verkoopstrategie bepalen
De juiste strategie is vooral binnen het MKB van groot belang. Denk hierbij aan:
Voorafgaand aan de zoektocht naar de juiste koper, stellen we een informatiememorandum op met daarin:
Op basis van de shortlist bepalen we wie we benaderen. Dit kan telefonisch of via een online profiel.
Als er serieuze interesse is, leggen we de hoofdlijnen vast in een intentieverklaring. Dit voorkomt verspilling van tijd en energie. We maken afspraken over:
Na de intentieverklaring volgt het boekenonderzoek, uitgevoerd door de koper.
Op basis van het boekenonderzoek wordt de koopovereenkomst (SPA) opgesteld.
Na de formele overdracht bij de notaris volgt de praktische overdracht. Dit is van belang voor een soepele overgang. Denk aan:
Denk breder dan alleen de prijs – voorwaarden en toekomstperspectief zijn minstens zo belangrijk.
Wij willen je graag goed informeren. Mocht je daarom nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.