Geschreven door Richard Knops
CSRD en ESG: een revolutionaire klantreis naar duurzaamheid
Een groen imago draagt bij aan een betere marktpositie. Denk aan Tony’s Chocolonely: ‘een eerlijke prijs voor cacaoboeren’. Ze claimen gezonde werkomstandigheden voor hun personeel, wat dit jaar heeft geleid tot een enorme groei van hun marktaandeel. Of neem Tesla: ‘het versnellen van de wereldwijde transitie naar duurzame energie’. Met hun innovatieve elektrische auto’s en zonnepanelen dragen ze bij aan een groenere toekomst.
Omdat deze regelgeving grote impact heeft op jouw bedrijf, is vrijwel elke organisatie in 2024 bezig met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). ESG en CSRD zijn afkortingen die je in dat verband veel hoort. Maar wat betekenen ze precies, en vooral, wat moet je zelf doen?
- ESG staat voor Environmental, Social and Governance. Dit verwijst naar de drie belangrijkste categorieën van criteria die worden gebruikt om duurzaamheids- en verantwoordelijkheidsinspanningen van bedrijven en organisaties te beoordelen.
- De CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive, is Europese wetgeving die voorschrijft dat beursgenoteerde bedrijven met ingang van 2024 over hun impact op mens, milieu en bestuur moeten gaan rapporteren. In latere stadia zal deze wetgeving voor steeds meer bedrijven gaan gelden.
Wat komt er aan?
De CSRD-wetgeving wordt stap voor stap ingevoerd. In 2024 zijn alleen nog de grote multinationals aan de beurt, maar vanaf 2025 vallen ook de grote bedrijven die nu nog buiten de NFRD (Non-Financial Reporting Directive, de regelgeving die de CSRD vervangt) vallen, onder de wetgeving. Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven gaat de CSRD gelden vanaf 2026, en zo zal de groep rapportageplichtige bedrijven steeds groter worden.
Waar moet je over rapporteren?
Neem als voorbeeld Tesla: je zult moeten rapporteren over je waardeketen, zoals de kobaltmijnen. Kobalt is een belangrijke grondstof voor het maken van batterijen. Aangezien het in je waardeketen zit, moet je hierover rapporteren. Een grote zorgonderneming zal bijvoorbeeld rapporteren over zijn personeel en een veilige werkomgeving.
Bedrijven moeten in een CSRD-rapportage rapporteren over allerlei aspecten op het gebied van milieu, sociaal en bestuur (Environmental, Social, and Governance, ESG). Dit gaat over energiebesparing, het voorkomen van CO2-uitstoot, afvalmanagement, maar ook over bijvoorbeeld aandacht voor diversiteit en inclusie, veilig werken, het voorkomen van fraude en meer. De rapportage is al een uitdaging op zichzelf, en extra uitdagend is dat je moet rapporteren over de hele keten. Je moet dus ook rapporteren over de milieu-, sociale en governanceaspecten van je leveranciers en afnemers. Per onderwerp kun je rapporteren over strategie, implementatie en prestatiemetingen.
Stakeholdersanalyse
‘Dit is essentieel. Voer een rondetafelgesprek met je belangrijkste ketenpartners, ontspannen, met de voeten op tafel. Je moet kijken of er negatieve en positieve impact is van jouw bedrijf op de omgeving en hoe je hiermee omgaat als bedrijf. Hoe creëer of verlies je waarde?’
Begin met het identificeren van alle mogelijke belanghebbenden. Dit kunnen interne partijen zijn zoals werknemers en aandeelhouders, maar ook externe partijen zoals klanten, leveranciers, lokale gemeenschappen en milieuorganisaties. Denk breed en creatief om niemand over het hoofd te zien. Onderzoek voor elke belanghebbende wat hun specifieke belangen zijn met betrekking tot duurzaamheid. Wat zijn hun zorgen, verwachtingen en doelen? Beoordeel ook hun invloed op de organisatie en het project. Dit helpt om prioriteiten te stellen en strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij hun behoeften. Gebruik de verkregen inzichten om strategieën te ontwikkelen die zowel de belangen van de belanghebbenden als de duurzaamheidsdoelen van de organisatie ondersteunen. Dit kan betekenen dat je samenwerkingsverbanden aangaat, nieuwe initiatieven lanceert of bestaande processen aanpast.
Lenssen Klantreis
‘Zelf denk ik dat je wel twee jaar nodig hebt om tot een volwassen CSRD-rapportage te komen. Je zult iemand verantwoordelijk moeten stellen hiervoor. Een jaarlijkse volwassenheidsanalyse is hierbij noodzakelijk. Stel realistische doelstellingen en kies bijvoorbeeld acht belangrijke thema’s.’
De meeste bedrijven hoeven nu nog niet direct te rapporteren voor de CSRD-wetgeving. Toch is de kans groot dat je er wel wat mee moet doen, omdat een ketenpartner al wel rapportageplichtig is. Het is daarom slim om alvast na te denken over je processen. Je energieleverancier geeft je waarschijnlijk al duidelijke overzichten van je verbruik, net zoals je afvalinzamelaar je inzicht kan geven in de hoeveelheden ingezamelde afvalstoffen. Al deze informatie vormt de basis van je rapportage. Zorg dus dat je op een rijtje zet wat je nodig hebt, wat er al in de organisatie aanwezig is en hoe je dit overzichtelijk kunt bundelen in een rapportage. Zo ben je voorbereid op de toekomst en kun je de rapportage, op het moment dat het verplicht wordt, makkelijk oppakken.
Kom in actie
‘Je zou ook al aan de slag kunnen gaan met de GHG-templates online. Probeer mensen binnen je bedrijf enthousiast te maken, je kunt dit niet alleen, maar je kunt je bedrijf hiermee verbeteren.’
Ook bij Lenssen zijn we hier proactief mee bezig. Wil jij meer weten over duurzaamheid? Lenssen organiseert een webinar om je verder te helpen. Meld je aan voor ons webinar op 7 november 2024. We zullen je meenemen in een klantreis naar CSRD-compliant rapporteren en praktische tips meegeven.
Voor meer informatie, klik op deze link.
Meld je aan voor ons webinar duurzaamheid in het mkb