
Geschreven door Johan Arts
Een goede voorbereiding voor een succesvolle verkoop van je onderneming start al meerdere jaren voor de beoogde verkoop.
Hoewel een hoge prijs een zeer belangrijk succescriterium is bij een bedrijfsverkoop is dit in de beleving van ondernemers zeker niet het enige criterium. Zo kan het daarnaast ook erg veel voldoening geven wanneer door de verkoop het personeel goed wordt achtergelaten; klanten de producten en diensten kunnen blijven krijgen welke ze gewend zijn en dat de onderneming na de overdracht succesvol gecontinueerd wordt.
Bij Lenssen Advies werken wij met een gestructureerd stappenplan dat als begeleiding dient bij een beoogde verkoop. Dit stappenplan zetten wij het liefst reeds meerdere jaren voor de beoogde verkoop in, waarbij we bij aanvang inzetten op:
Naarmate we dichter bij de beoogde verkoopdatum komen, worden geleidelijk samen met de ondernemers de grote lijnen bepaald van de beoogde verkoop. Hierbij komen zaken aan de orde als:
Aan de hand van de gekozen uitgangspunten wordt het verdere stappenplan bepaald, waarbij het daadwerkelijke verkoopproces en het benaderen van mogelijk geïnteresseerde partijen uiterlijk een jaar voor de beoogde verkoopdatum wordt ingezet en eindigt met een succesvolle verkoop of overdracht van de onderneming.
“De coronacrisis kan nú uitkomst bieden voor ondernemers die over vijf jaar hun bedrijf willen verkopen.”
In het bijzonder voor ondernemers welke hun bedrijf pas op de middellange termijn wensen te verkopen (± over vijf jaar) biedt de coronacrisis een goede mogelijkheid om nu te reorganiseren/herstructureren om over vijf jaar een mooi verkoopbare onderneming te hebben.