default-header
HomeBlogs5 tips om corona-onzekerheden te bestrijden

5 tips om corona-onzekerheden te bestrijden

Op zondag 15 maart jl. werd de horeca getroffen door de afgekondigde lockdown. Vrij snel daarna volgden andere sectoren en veel bedrijven worden hard geraakt in hun financiën. De omzet is (nagenoeg) volledig weggevallen en het merendeel van de kosten loopt door. De overheid heeft compensaties toegezegd die voor een deel de personeelskosten compenseren en voor een deel voorzien in inkomen. Nadat regelingen eenmaal aangevraagd konden worden, zien we in vele gevallen dat de compensaties gelukkig snel overgemaakt zijn. Daarnaast kunnen betalingen aan de Belastingdienst worden uitgesteld en werken de banken mee aan het opschorten van aflossingen.

Onzekere tijden leiden tot veel vragen

Na de persconferentie van Mark Rutte op dinsdag 21 april werd één ding wel duidelijk. We verblijven voorlopig nog in onzekere tijden. Wanneer kun je weer starten? Welke maatregelen moet je nemen? Wat betekenen die maatregelen voor jouw bedrijfsvoering?

Wij krijgen veel vragen over de regelingen, over mogelijkheden tot aanvullende financiering en voeren ook gesprekken met banken om tot oplossingen te komen. Een aantal zaken komen daarbij steeds aan de orde en we vinden het belangrijk om die met jullie te delen. Vijf tips die je direct kunnen helpen om de onzekere tijden enigszins te bestrijden.

1. Up-to-date administratie
Banken en overheden vragen continu om actuele cijfers. Het is belangrijk dat de administratie volledig bijgewerkt is en wij helpen je hier graag bij.

2. Werk verschillende scenario’s uit
Financiers vragen om scenario’s. Wat zijn jouw opties indien de situatie nog langer duurt? Wat verwacht je aan omzet en kosten? Op welke wijze verwacht je eventueel opgelopen achterstand in crediteuren en belastingen in te halen? Wij ondersteunen graag in het opstellen van een liquiditeitsprognose waarin we die scenario’s verwerken.

3. Inzicht creëren
Het is belangrijk om goed zicht te houden op betalingen die zijn uitgesteld. Zo voorkom je vervelende verrassingen achteraf. Een goed inzicht geeft mogelijkheden om een daarbij passende financiering te regelen.

4. Vakantiegeld
In de komende maanden staat betaling van vakantiegeld aan personeel voor de deur. Breng dit goed in beeld en indien mogelijk: overleg met personeel of dit ook iets later uitbetaald mag worden. Wij merken dat bij enkele bedrijven dit bij personeel goed ontvangen is.

5. Stay positive!
En hoe lastig het soms ook zal zijn: blijf positief. De coronamaatregelen hebben bij vele bedrijven ongetwijfeld een grote impact op de financiële situatie. Anderzijds zien wij ook veel creativiteit ontstaan bij ondernemers en worden nieuwe kansen aangegrepen: zijn er andere afzetmogelijkheden? Op welke wijze kan ik kosten besparen?

“Geef ons je vraagstukken, zodat jij kunt doen wat je het liefste doet: ondernemen!”

Het is goed om te realiseren dat je er niet alleen voorstaat. Vele collega’s worden ook geraakt door de maatregelen. En we hopen met zijn allen dat er op korte termijn weer meer ruimte ontstaat om te ondernemen. Medio mei komt er meer duidelijkheid. Dit tijdperk vraagt ook veel van jouw tijd en het is belangrijk dat je die goed besteedt. Ondanks de lastige periode die we allemaal doormaken, zien wij het als een uitdaging om jou te ondersteunen in de verschillende lastige vraagstukken en wij helpen je graag. Door gebruik te maken van onze expertise, tijd en creativiteit kun jij je volledig concentreren op jouw toekomst. Maar bovenal; blijf gezond!

Bart Janssen AA MBA - Lenssen Advies

Geschreven door Bart Janssen AA MBA, Partner, Accountant
Gepubliceerd op woensdag 29 april 2020

Terug naar overzicht